Czy Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nieopłaconą wcześniej fakturę, wystawioną w poprzednim okresie rozliczeniowym?
Innymi słowami: czy przedawniona nieopłacona faktura może jeszcze zostać zaliczona do kosztów w PKPiR?
Odpowiadając krótko: tak. Wystarczy opłacić fakturę. Jeśli do końca 2015 roku zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów o wartość niezapłaconej faktury, a następnym roku lub latach zobowiązania te zostaną uregulowane, jak najbardziej istnieje możliwość zwiększenia kosztów.
WAŻNE!
Obowiązkiem księgowego jest pamiętać o zaksięgowaniu tego kosztu na koniec danego miesiąca i odpowiednim udokumentowaniu, jednak łączy się to z terminowym przekazaniem potwierdzenia uregulowania płatności (np. wyciągu bankowego). W kolejnym miesiącu koszt uzyskania już będzie niemożliwy do odliczenia - niezależnie od tego, czy Przedsiębiorca rozlicza się kwartalnie czy nie.
Przy okazji przypominamy, co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Będzie to koszt spełniający poniższe warunki: