Szanowni Państwo,
Ministerstwo Finansów informuje, że kontynuuje pracę nad wdrożeniem obowiązkowego systemu e-Faktur, oraz podtrzymuje wcześniej ustalone terminy jego wdrożenia.
Termin wdrożenia
Ustawodawca potwierdza wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), w dwóch głównych etapach:
Projekt zmian
Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji projekt, zawierający szereg rozwiązań mających na celu wsparcie podatników we wdrożeniu obowiązku i stosowaniu systemu w sposób możliwie prosty i sprawny. W wyniku weryfikacji założeń projektu zostały wypracowane rozwiązania, które mają wyjść naprzeciw zasadniczym oczekiwaniom przedsiębiorców dotyczących wystawiania faktur w KSeF. Dlatego do końca 2026 r.:
Ważne terminy – integracja i testy KSeF
Równocześnie Ministerstwo przekazuje harmonogram kolejnych etapów wdrażania obowiązku KSeF.
Na czerwiec 2025 r. resort planuje udostępnienie informacji dotyczących nowej wersji systemu, tzw. KSeF 2.0, który będzie obowiązywał od 1 lutego 2026 r. w postaci:
Od 30 września uruchomiona ma zostać możliwość testowania interfejsu programistycznego (API) z KSeF 2.0 (czyli udostępnionej do użytkowania od 1 lutego 2026 r.) w sposób otwarty przez wszystkich integratorów i duże firmy. Produkcyjna wersja systemu, czyli pozwalająca na wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym, ma zostać udostępniona natomiast 1 lutego 2026 r. Od tego momentu podmioty, które zostaną objęte obowiązkowym fakturowaniem, zgodnie z przedstawionym harmonogramem, będą zobowiązane do wystawiania faktur w KSeF.
Certyfikaty bezpieczeństwa
Od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli występować o tzw. certyfikaty wystawcy faktury. Pozwolą one na uwierzytelnienie się w systemie oraz będą niezbędne do wystawiania e-faktur na wypadek awarii systemu i w trybie „offline24” w okresie obowiązkowego KSeF. Certyfikaty zapewnią bezpieczeństwo i kompletność systemu, a jednocześnie zagwarantują ciągłość procesu wystawiania faktur niezależnie od okoliczności zewnętrznych.
“Offline24” – szczegóły rozwiązania
Ministerstwo deklaruje wprowadzenie ułatwień dla użytkowników KSeF. Jednym z nich jest planowane wprowadzenie możliwości wystawiania faktur w tzw. trybie „offline24”. Możliwość ta, według założeń, będzie wprowadzona na stałe. Offline24 dotyczy:
Zaproponowane rozwiązanie, w połączeniu z uzupełnieniem rozwiązań w zakresie trybu online wystawiania faktur w KSeF, ma realizować oczekiwane przez przedsiębiorców rozwiązania, tj.:
Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady podatkowo-prawnej.