Szanowni Państwo,
Od 1 października 2020 r. dotychczas obowiązujące pliki JPK_VAT oraz Deklaracje VAT-7/VAT-7K zostaną zastąpione przez plik JPK_V7M/V7K. Konsekwencją tej zmiany będzie konieczność raportowania większej ilości informacji, dotyczących transakcji z podmiotami gospodarczymi do Urzędu Skarbowego.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 15 października 2019 r. zawiera szereg informacji dotyczących nowego pliku JPK i obowiązku oznaczania transakcji z podmiotami gospodarczymi odpowiednimi kodami. Obowiązkiem objęte zostały zarówno sprzedaż (w tym również refaktury), jak i zakup. Poniżej znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące zmian.
Ewidencja sprzedaży
Nazwa pola |
Opis pola |
GTU_01 |
napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, |
GTU_02 |
towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy (paliwa lotnicze), |
GTU_03 |
oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją, |
GTU_04 |
wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, |
GTU_05 |
odpadów - wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy, |
GTU_06 |
urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy, |
GTU_07 |
pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10, |
GTU_08 |
metali szlachetnych oraz nieszlachetnych - wyłącznie określonych w poz. 1-3 załącznika nr 12 do ustawy oraz w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy, |
GTU_09 |
leków oraz wyrobów medycznych - produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, |
GTU_10 |
budynków, budowli i gruntów, |
GTU_11 |
w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, |
GTU_12 |
Świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, |
GTU_13 |
Świadczenie usług transportowych i gospodarki magazynowej - Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1. |
Nazwa pola |
Opis pola |
|
Dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy, |
|
Świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy (sprzedaż na rzecz osób fizycznych), |
|
Istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, |
|
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy, |
|
Dostawa towarów poza terytorium kraju dokonana przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy, |
|
Świadczenie usług turystyki opodatkowane na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy, |
|
Dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowana na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy, |
|
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import), |
|
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import), |
|
Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowany zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy, |
|
Dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy, |
|
Świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowane zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy, |
|
Transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. |
· RO - w przypadku dokumentu zbiorczego wewnętrznego zawierającego informację o sprzedaży z kas rejestrujących,
· WEW - w przypadku dokumentu wewnętrznego; przykład: przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, dokument zbiorczy dotyczący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej,
· FP - w przypadku faktury wystawionej do paragonu, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.
W praktyce, jedna faktura może zawierać kilka kodów, bądź może nie zawierać żadnego oznaczenia.
Ewidencja zakupu
Ewidencja zakupu zawiera oznaczenia dotyczące:
Uwaga! W przypadku nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, o wartości brutto faktury wyższej niż 15 000 zł, bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” również należy wprowadzić przy takiej transakcji oznaczenie MPP. Należy skontaktować się z wystawcą faktury w celu poprawy danych.
Przygotowanie się do zmian powinno obejmować:
Podstawą ewidencji do celów podatku VAT będą wystawione faktury wraz z naniesionymi oznaczeniami. Wystawca dokumentów powinien przekazać już oznaczone dokumenty do księgowości.
Sankcje
Jeśli nowe pliki JPK_V7M/V7K przekazywane do Urzędu Skarbowego będą zawierały błędy, Urząd może wezwać podatnika do poprawy błędu oraz złożenia korekty w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania. Urzędy mogą również wymierzać kary finansowe w wysokości 500 zł za każdy błąd w deklaracji, jeśli podatnik nie ustosunkuje się do wezwania.
Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady podatkowo-prawnej.