Rejestr BDO to inaczej rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Rejestr ten prowadzą marszałkowie województw
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wpisuje się do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu.
Obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru BDO wynika wprost z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Ponadto, od 1 stycznia 2020 r. firmy, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbierającemu. Nie będą miały również możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, a papierowa karta, która funkcjonuje obecnie nie będzie już dostępna.
Ważne! Jeśli prowadzisz sklep lub hurtownię i udostępniasz klientom torebki foliowe podlegające opłacie recyklingowej, zobacz opis usługi dotyczącej wpisu do rejestru BDO dla podmiotów udostępniających klientom torby na zakupy z tworzywa sztucznego.
Wniosek o wpis do Rejestru BDO muszą złożyć marszałkowi województwa przedsiębiorcy:
W zakresie produktów takich jak oleje, smary, opony:
W zakresie recyklingu pojazdów:
W zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego:
W zakresie baterii lub akumulatorów:
W zakresie opakowań:
W zakresie odpadów:
Marszałek województwa wpisze do rejestru z urzędu przedsiębiorcę, który:
Wpisowi do Rejestru BDO nie podlega:
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać wpis przed rozpoczęciem działalności.
W przeciwnym wypadku grozi ci administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
Usługę można zrealizować w:
Jeśli występujesz z wnioskiem o wpis do rejestru, zgłoś się do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Jeżeli wpis do rejestru następuje z urzędu, dokonuje go marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce wykonywania twojej działalności.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpis do rejestru osobiście albo listownie, skorzystaj z formularza zamieszczonego poniżej. Wniosek możesz też złożyć elektronicznie, korzystając z przycisku "Załatw online".
1.Wniosek o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami
2.Pełnomocnictwo w sprawach administracyjnych
Do wniosku składanego w formie pisemnej dołącz:
Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Musisz w nim potwierdzić, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym oraz zawrzeć klauzulę o treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".
Pamiętaj: Procedura składania wniosku może nieznacznie różnić się w zależności od urzędu marszałkowskiego. Przed jego złożeniem warto odwiedzić stronę internetową właściwego urzędu lub skontaktować się z nim telefonicznie. Uzyskasz dzięki temu dokładne informacje na temat tego, jak najlepiej postępować.
Niektórzy przedsiębiorcy muszą do wniosku dołączyć również:
Dowód zapłacenia opłaty za pełnomocnictwo – 17 zł – dołącz tylko wtedy, gdy działasz przez pełnomocnika.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać wpis przed rozpoczęciem działalności.
W przeciwnym wypadku grozi ci administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne, np. pomylisz się we wniosku, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów, to urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na poprawki będziesz mieć co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Po dokonaniu wpisu, marszałek poinformuję cię o tym oraz wyda ci pisemne zaświadczenie z twoim indywidualnym numerem rejestrowym. Firmy, które podlegają opłacie rejestrowej muszą umieszczać numer na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Dostaniesz też login i hasło do BDO, które wykorzystasz do składania rocznego sprawozdania o wydanych torbach z tworzywa sztucznego.
Zaświadczenie zostanie przesłane pocztą na adres wskazany przez ciebie we wniosku.
Numer rejestrowy musisz umieszczać na dokumentach związanych z twoją działalnością.
Kiedy marszałek odmówi wpisu do Rejestru BDO
Marszałek województwa odmówi ci wpisu, gdy:
1.Zaświadczenie o nadaniu indywidualnego numeru rejestrowego
Opłatę rejestrową zapłać na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, w kwocie:
100 zł – jeśli jesteś mikroprzedsiębiorcą
300 zł – jeśli nie jesteś mikroprzedsiębiorcą
Opłata rejestrowa obowiązuje przedsiębiorców:
Jeżeli prowadzisz działalność podlegającą wpisowi do Rejestru BDO w więcej niż jednym zakresie - jesteś zobowiązany do wpłaty jednej, najwyższej opłaty rejestrowej.
Wpis uzyskasz w ciągu 30 dni, od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku.
Od decyzji możesz odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie złóż za pośrednictwem marszałka województwa, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.
Pamiętaj również o tym, że możesz zrezygnować ze składania odwołania od decyzji. Jeśli zrobią to wszystkie strony uczestniczące w postępowaniu to decyzja szybciej się uprawomocni.
Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
Po wniesieniu opłaty rejestrowej musisz ją co roku odnawiać. Opłatę roczną za prowadzenie rejestru zapłać do końca lutego każdego roku, za dany rok, na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Nie musisz jej wpłacać w roku, w którym była wpłacona opłata rejestracyjna. Wysokość opłaty rejestrowej i rocznej jest identyczna i wynosi:
Pamiętaj o aktualizacji wpisu, np. w przypadku zmiany adresu prowadzonej działalności. Masz na to 30 dni, od dnia w którym nastąpiła zmiana.
Pamiętaj, że prowadzenie działalności, która wymaga wpisu do rejestru BDO, bez tego wpisu, a także nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością (dla firm, które podlegają opłacie rejestrowej), naraża Twoją firmę na karę administracyjną od 5000 zł do 1 000 000 zł.
Źródło: Ministerstwo Finansów