Szanowni Państwo,
ustawodawca odwołuje stan zagrożenia epidemicznego z dniem 1 lipca 2023 r. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje zniesienie szczególnych rozwiązań związanych z tym stanem na obszarze Polski. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje, że utraci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego. Podatnicy powinni ponownie zająć się zagadnieniami, które zostały objęte przepisami zawieszającymi bądź łagodzącymi niektóre obowiązki.
MDR – zawieszenie terminów
W przypadku schematów podatkowych innych niż transgraniczne podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z przekazywania informacji i zawiadomień oraz realizowania innych obowiązków określonych w przepisach dotyczących schematów podatkowych innych niż transgraniczne w okresie od 31 marca 2020 r. do 30 dnia po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19.
Podmioty zobowiązane do raportowania powinny zatem wznowić raportowanie od 1 sierpnia 2023r.
Certyfikaty rezydencji podatkowej
Ustawa o CIT przewiduje, że przy poborze podatku u źródła, płatnik może uwzględniać certyfikat rezydencji kontrahenta, dokumentujący jego siedzibę dla celów podatkowych przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania. Ustawy COVID-owe wprowadziły szczególne regulacje, zgodnie z którymi jeśli ten 12 miesięczny termin upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii – jego „ważność” wygasa po upływie 2 miesięcy po odwołaniu obydwu tych stanów.
W konsekwencji, zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego 1 lipca 2023 r. doprowadzi do tego, że aktualnie stosowane certyfikaty rezydencji, które są starsze niż 12 miesięcy, utracą ważność 1 września 2023 r.
Zniesienie opłaty prolongacyjnej
Przepisy COVID-owe dawały możliwość złożenia wniosku o rezygnację z ustalenia opłaty prolongacyjnej od kwoty podatku lub zaległości podatkowej w decyzjach dotyczących ulg w spłacie zobowiązań publicznoprawnych. Złożenie wniosku jest możliwe podczas stanu zagrożenia epidemicznego oraz w ciągu 30 dni po jego zakończeniu. Organy podatkowe będą mogły nakładać opłatę prolongacyjną do wydanych decyzji dotyczących wniosków złożonych od 1 sierpnia 2023 r.
Kary umowne i odszkodowania powstałe wskutek zagrożenia epidemicznego
Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 22 UoCIT i art. 23 ust. 1 pkt 19 UoPIT z kosztów uzyskania przychodów wyłączone są wydatki związane z uiszczeniem kar umownych z tytułu:
Powyższe wyłączenie nie ma jednak zastosowania do kar umownych, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii ogłoszonym z powodu COVID-19. Podatnik ma jednak obowiązek wykazania związku zapłaconej kary ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii. Przepisy nie wskazują natomiast, w jaki sposób należy tego dokonać.
Termin wydawania interpretacji przez organy podatkowe
Przepisy dotyczące COVID przedłużały o 3 miesiące termin do wydania interpretacji indywidualnych. Dotyczyły one wniosków o interpretacje złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie ustawy COVID-ej oraz wniosków złożonych po dniu wejścia w życie tej ustawy. W konsekwencji organy podatkowe miały 6 miesięcy na wydanie interpretacji indywidualnych. Wraz ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego nastąpi powrót do podstawowego, 3-miesięcznego terminu do wydania interpretacji indywidualnych.
Przy czym termin ten będzie się odnosił do wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych złożonych po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. Termin na rozpatrzenie wniosków złożonych przed tą datą będzie nadal wynosił 6 miesięcy.
Zapłata na rachunek spoza Białej Listy
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego istniała możliwość przedłużenia terminu na złożenie zawiadomienia o zapłacie na rachunek inny niż wskazany na Białej Liście Podatników VAT do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.
Od 1 lipca 2023 r. zostanie przywrócony 7-dniowy termin na dokonanie takiego zawiadomienia ZAW-NR.
Ceny transferowe
W przypadku dokonywania korekty cen transferowych dokonywanych w momencie obowiązywania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego lub za rok podatkowy w którym stany te obowiązywały, podmiot dokonujący korekty zwolniony jest z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty.
Ponadto dla zastosowania zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dotyczących transakcji pomiędzy powiązanymi podmiotami krajowymi zniesiono warunek nieponiesienia straty przez podmiot powiązany – w przypadku, gdy obroty podmiotu spadły o co najmniej 50% w stosunku do roku poprzedniego.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje obowiązek posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego, a przy poniesieniu straty przez podmiot powiązany konieczne będzie sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady podatkowo-prawnej.