https://www.traditionrolex.com/1https://www.traditionrolex.com/1 https://www.traditionrolex.com/1 Newsletter DRD: Telepraca
Telefon +48 61 830 92 70
Newsletter DRD: Telepraca

Szanowni Państwo,

7 kwietnia 2023 roku weszły w życie przepisy, dotyczące pracy zdalnej. Taki sposób świadczenia pracy upowszechnił się w trakcie pandemii COVID-19, jednak dopiero w tym roku ustawodawca zadecydował, aby stosowną regulację zawrzeć w głównym akcie prawa pracy. Telepraca zostało usunięta z kodeksu pracy 7 października 2023 roku. Wtedy właśnie minął 6-miesięczny okres przejściowy. Telepraca została zastąpiona przez pracę zdalną. Zgodnie z art. 6718 kodeksu pracy „praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna)”. Pracownik może świadczyć pracę zdalnie, hybrydowo lub korzystać z okazjonalnej pracy zdalnej.

Telepraca a praca zdalna

Telepraca i praca zdalna to dwa rodzaje zatrudnienia, które bardzo często są ze sobą mylone. Chociaż ich nazwy są stosowane naprzemienne zarówno przez pracodawców, jak i pracowników, istnieją pomiędzy nimi spore różnice. Oba terminy związane są z pracą poza miejscem, w którym znajduje się siedziba firmy. Najważniejsza różnica polega na tym, że telepraca, w przeciwieństwie do pracy zdalnej, była uregulowana prawnie w art. 67 Kodeksu Pracy. Z kolei praca zdalna nie była uregulowana prawnie w Kodeksie Pracy. W marcu 2020 r. na skutek wybuchu pandemii Covid-19 praca zdalna została opisana w regulacji ustawowej w Ustawie z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Na jej podstawie na skutek zarządzenia pracodawcy praca zdalna mogła być wykonywana, aby przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się Covid-19, ale tylko na czas określony, podczas trwania stanu pandemii i kolejne 3 miesiące po jego zniesieniu.

W związku z funkcjonowaniem równolegle dwóch pojęć odnoszących się do home office ujętych w innych aktach prawnych, postanowiono uporządkować przepisy. To jedno z zadań nowelizacji Kodeksu Pracy, która weszła w życie w kwietniu 2023.

Obowiązki pracodawców w związku ze zniesieniem telepracy

Okres przejściowy miał na celu dostosowanie umów o pracę, w których uzgodniono wykonywanie telepracy, a także regulacji wewnętrznych obowiązujących u pracodawców w tym zakresie (w szczególności regulaminów pracy) do nowego stanu prawnego.

Pracodawcy, którzy jeszcze nie podjęli żadnych kroków związanych z uchyleniem telepracy powinni niezwłocznie:

- ustalić formę świadczenia pracy po 7 października 2023 r., tj. przejście z telepracy na pracę tradycyjną albo pracę zdalną w pełnym lub częściowym wymiarze,

- zmienić postanowienia umów o pracę dotyczące telepracy na odpowiadające decyzji o pracy tradycyjnej lub zdalnej,

- uchylić przepisy wewnętrzne o telepracy.

Należy pamiętać, że zmiany regulacji wewnętrznych wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od ogłoszenia ich przez pracodawcę, w sposób u niego przyjęty. 

Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady podatkowo-prawnej.

 

DRD - logo szare Dom Rachunkowości i Doradztwa
Realizacja b2net.pl
Copyright 2024
All rights reserved.