Aktualnie w Sejmie trwają prace nad zmianami w ustawach o PIT i CIT w zakresie zasad rozliczania wydatków na zakup i używanie samochodów osobowych w firmie. Zmiany te mają dotyczyć zarówno aut służbowych, jak i prywatnych wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej. Przepisy po zmianach mają obowiązywać już od 1 stycznia 2019 r. Co więc zakładają planowane zmiany?
Projekt Ustawy zakłada, że jeśli auto osobowe stanowi w firmie środek trwały to do kosztów uzyskania przychodów podatnik będzie mógł zaliczyć wydatki zw. z jego używaniem w wartości:
W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik będzie musiał prowadzić ewidencję potwierdzającą wykorzystywanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej, tzw. kilometrówkę.
Ponadto, nowelizacja ustawy ma zwiększyć limity stanowiące podstawę amortyzacji mogącej być kosztem podatkowym z 30.000 € do 225.000 zł w przypadku aut z napędem elektrycznym i z 20.000 € do 150.000 zł w przypadku pozostałych aut osobowych.
W zakresie zaliczenia wydatków eksploatacyjnych dotyczących aut osobowych projekt Ustawy przewiduje takie same założenia jak w przypadku aut będących składnikiem majątku firmy: 75% wartości odliczenia w działalności mieszanej i 100% wartości odliczenia tylko w działalności gospodarczej, co potwierdzi ewidencja przebiegu pojazdu. Co istotne, limit 75% ma się odnosić tylko do kosztów eksploatacji samochodu (m.in. paliwo, przeglądy, serwis itp.), z wykluczeniem ubezpieczenia objętego innymi regulacjami.
Tutaj należy dodać, że Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić dodatkowy limit kwotowy umożliwiający zakwalifikowanie do kosztów podatkowych opłat wynikających z w/w umów. Tak jak w przypadku aut stanowiących w firmie środki trwałe będzie to limit 225.000 zł dla wartości aut elektrycznych i 150.000 zł dla wartości pozostałych aut osobowych.
Resort finansów w nowelizacji Ustawy proponuje zaprzestania prowadzenia tzw. kilometrówki w zamian za możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 20% poniesionych wydatków. W limicie tym podatnicy będą uwzględniać wszystkie wydatki związane z używaniem auta stanowiącego ich własność faktycznie wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
W tym zakresie nie przewidziano zmian w Ustawie – nadal trzeba będzie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, aby móc zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na to auto w wartości obliczonego limitu kilometrowego.
Projekt ustawy przewiduje podwyższenie do 150.000 zł kwoty odnoszącej się do wartości samochodu przyjętej dla celów obliczenia składki z tytułu ubezpieczenia samochodu osobowego, podlegającej rozliczeniu w kosztach podatkowych. Limit ten nie będzie miał jednak zastosowania w przypadku, o którym wspomniano w pkt. 4. Ubezpieczenie auta prywatnego wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej będzie mogło stanowić koszt podatkowy tylko w 20% wartości składki na ubezpieczenie tego samochodu.
Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady podatkowo-prawnej.